Beweeg ik genoeg?

Nu het voorjaar zich al af en toe, tussen de (soms winterse) buien door laat zien, krijg je misschien wel zin om er weer wat vaker op uit te trekken. Heb je in januari het goede voornemen opgevat om in 2016 wat beter op je gezondheid te letten door meer te bewegen, dan heb ik nog een tip voor je.

Handige tool Voedingscentrum

Vorig jaar lanceerde het voedingscentrum de nieuwe tool Mijn Beweging. Je vindt hem in Mijn Voedingscentrum of in de app Mijn Eetmeter. Door je beweegactiviteiten in te vullen kun je zien of je voldoende beweegt en daarmee voldoet aan de beweegnormen.

Nederlandse Beweegnormen

Beweegnormen zijn opgesteld om je conditie te verbeteren en je botten en spieren sterker te maken. Door voldoende te bewegen verbetert ook je slaap, word je minder snel moe en verklein je het risico op chronische ziekten. Hoeveel je moet bewegen om deze voordelen te hebben verschilt per persoon. Het hangt onder andere af van je leeftijd en je gewicht. Kijk in onderstaand schema wat de aanbevelingen voor jou zijn:

Leeftijdsgroep Richtlijnen Nederlandse Norm Gezond Bewegen:beweging

  • Jeugdigen (4 t/m 17 jaar): Elke dag een uur of langer bewegen.
    Daarnaast 2 keer of vaker per week activiteiten waarvan je fitter wordt of fit blijft, zoals oefeningen in kracht, lenigheid en coördinatie.
  • Volwassenen (18 t/m 54 jaar): Minstens 5 dagen per week een half uur bewegen.
  • Ouderen (55 jaar en ouder): Minstens 5 tot 7 dagen per week een half uur bewegen.
    Daarnaast minimaal 2 keer per week krachtoefeningen.

Ben je niet actief? Dan is alle extra beweging nuttig, maakt niet uit hoe vaak, hoe zwaar en wat voor beweging.

Benieuwd wat bewegen voor jou kan doen? Neem dan eens contact met me op.