Comfortabel door de menopauze

Vanaf je 45e kun je last krijgen van overgangsklachten als slechter slapen, vergeetachtigheid, stijve gewrichten, een korter lontje. Signalen die je misschien niet direct met de overgang associeert maar er wel degelijk mee te maken kunnen hebben. Ze worden veroorzaakt doordat je lichaam langzaam maar zeker minder van de vrouwelijke hormonen oestrogeen en progesteron aanmaakt. Ook de balans tussen deze hormonen verandert ingrijpend en je lichaam moet zich aanpassen aan deze situatie. Dat veroorzaakt de klachten waarmee de overgang gepaard gaat. Niet iedereen krijgt dezelfde klachten en in dezelfde mate, het is erg onvoorspelbaar.

Naast de merkbare klachten heeft de overgang veel meer gevolgen voor je lichaam. Door het wegvallen van de oestrogenen nemen de botten minder kalk op en ligt osteoporose op de loer. Een ander gevolg van de afname van oestrogeen is dat het beschermend effect op het hart- en vaatstelsel afneemt, hierdoor krijgt het slechte cholesterol (LDL) de overhand. Hart- en vaatziekten zijn doodsoorzaak nummer één bij vrouwen na de overgang.

Bereid je voor op de overgang 

Om deze ernstige gevolgen zoveel mogelijk te voorkomen is het van belang regelmatig te bewegen en gezond te eten. En begin daar op tijd mee. Wees je bewust van de risico’s en zorg voor een gezonde leefstijl.

Vijf tips voor een goede overgang  groente en fruit
  • Beweeg, en kies hierbij voor activiteiten die je botten belasten: Traplopen, wandelen, hardlopen en krachttraining. Het is belangrijk dat je ademhaling iets versnelt. Bewegen is daarnaast ook goed voor je humeur en heeft een positief effect op opvliegers.
  • Slik extra vitamine D voor het behoud van stevige botten en tanden, voor gezonde spieren en het immuunsysteem.
  • Probeer wat minder koolhydraten te eten. Doordat je spieren na de overgang in omvang afnemen heb je minder energie nodig. Neem bijvoorbeeld een boterham minder of halveer je portie rijst, pasta of aardappelen.
  • Eet veel groente en twee stuks fruit. Deze bevatten veel vitaminen en mineralen die het risico op o.a hart- en vaatziekten, diabetes type 2 en darmkanker verkleinen.
  • Misschien is het verstandig om je bloed en bloeddruk regelmatig te laten controleren, zeker als je tot een risicogroep behoort.