Een goede nachtrust

Soms is de beste brug tussen wanhoop en hoop een goede nachtrust.

Deze spreuk ontving ik deze week in mijn mailbox, en zo waar!

Gelukkig is er de laatste tijd steeds meer aandacht voor het belang van een goede nachtrust en voldoende slaap. Slapeloosheid blijkt de grootste risicofactor te zijn voor het ontstaan van een depressie. En depressies dreigen een epidemie te worden. De Wereld Gezondheids Organisatie (WHO) voorspelt dat depressies in 2030 wereldwijd de grootste ziektelast met zich mee brengen, meer nog dan kanker en hart- en vaatziekten.

Slaap en gezondheid

Mensen besteden steeds meer aandacht aan hun leefstijl, maar meestal blijft dat beperkt tot voeding en beweging. Men is zich vaak niet bewust van de invloed van (gebrek aan) slaap op je gezondheid.Als je vermoeid bent reageer je emotioneler en ben je sneller geïrriteerd. Dat komt omdat slaapgebrek de prefrontale cortex beïnvloedt. Dat is het gedeelte van onze hersenen dat ervoor zorgt dat we rationeel kunnen denken.

Wat je lichamelijke gezondheid betreft is slaapgebrek vaak een opstapje naar minder fut om te bewegen. Ook raakt je biologische klok verstoord en daardoor processen als je stofwisseling en hormoonproductie. Toch worden slaapproblemen structureel onderschat, ook door huisartsen en psychologen. Te vaak wordt er naar pillen gegrepen in plaats van een gerichte therapie tegen de slaapproblemen aan te bieden.

Leefstijl en slaapslaap-lekker

Om te voorkomen dat er gezondheidsproblemen ontstaan kun je natuurlijk met heel veel factoren die je slaap beïnvloeden, al zelf aan de slag. Een leefstijlcoach kan je daarbij helpen door samen met jou een op maat gemaakt slaapplan te ontwikkelen.

Wist je trouwens dat voldoende beweging ook zorgt voor een betere slaapkwaliteit?