Hersenen en beweging

Beweging is goed voor de algemene gezondheid en vermindert de kans op veel ziekten. Dat is bij veel mensen bekend. Maar er is meer. Onderzoek (Rijksuniversiteit Groningen) heeft ook aangetoond dat beweging het vermogen om nieuwe hersencellen aan te maken verhoogt. Dat geldt vooral voor het hersengebied dat belangrijk is voor leren en geheugen.

Hoe werkt dat?
Beweging zorgt voor afgifte van stoffen die essentieel zijn voor de aanmaak van nieuwe hersencellen, voor nieuwe verbindingen tussen hersencellen en het aanmaken van nieuwe bloedvaatjes voor een verbeterde toevoer van voeding en zuurstof naar de hersenen.

Dopamine
Dopamine is een stofje in de hersenen dat een rol speelt bij de communicatie tussen hersencellen. De hoeveelheid dopamine neemt af naarmate we ouder worden. Een verstoorde werking van dopamine speelt ook een rol bij hersenaandoeningen als de ziekte van Parkinson, depressie, angststoornissen en dementie.
Door te bewegen verbetert de werking van dopamine en kunnen de effecten van veroudering en hersenaandoeningen verminderd of mogelijk voorkomen worden.

Verbeterde slaap
Een ander positief effect van beweging is dat het slaapproblemen vermindert. Stress en veroudering verstoren de afgifte van het slaaphormoon melatonine. Bewegen reguleert de afscheiding van dit hormoon en beïnvloedt op die manier het slaap-waakritme.

De meest efficiënte manier om te bewegen is matig intensieve beweging als stevig doorwandelen of fietsen (hartslag omhoog en dieper en sneller ademhalen) gecombineerd met spierversterkende oefeningen.Hersenstichting-logo-2016

Herstel bij ziekte
Mensen die lijden aan een hersenaandoening kunnen ook profiteren van beweging omdat het herstel kan bevorderen. Doe dit onder begeleiding om te voorkomen dat grenzen overschreden worden.
(bronnen: RUG en Hersenstichting)