Noten op je menu

Waarom noten?

In de nieuwe ‘Richtlijnen goede voeding’ van de Gezondheidsraad wordt geadviseerd om dagelijks ten minste 15 gram noten te eten. Het Voedingscentrum specificeert dat zelfs voor mannen t/m 69 jaar en vrouwen t/m 50 jaar tot 25 gram noten per dag. Waarom zijn noten belangrijk voor je gezondheid? Noten leveren veel voedingsstoffen die ons lichaam nodig heeft: vitamines, mineralen, eiwitten en vezels. Daarom zijn ze ook in de vernieuwde Schijf van Vijf opgenomen. Eén van de belangrijkste redenen is dat de onverzadigde vetten in noten er voor zorgen dat je cholesterolgehalte op peil blijft doordat ze het ‘slechte’ (LDL) cholesterol verlagen. Verder ondersteunen ze je weerstand en je energieniveau, zijn ze goed voor je botten en hebben ze een positieve invloed op de doorbloeding van je kransslagaderen. Ook voor mensen die willen afvallen zijn ze een ideale snack doordat ze eiwitten en vezels bevatten. Die geven namelijk een goede verzadiging.

Inspiratie voor elke dagOneDrive

Een leuke inspirerende website met ideeën en recepten voor variatie in je dagelijkse portie noten is Foodnoot. Voor alle eetmomenten vind je hier tips om noten te verwerken in je gerechten.

Om je een indruk te geven: een weekmenu vol noten!
Ontbijt op maandag: schaaltje kwark met 1 banaan in plakjes en zelfgemaakte muesli van 3 eetlepels havermout, 1 eetlepel gehakte walnoten en 1 eetlepel gedroogde cranberries.
Lunchsalade op dinsdag: bestrooi je salades rijk met noten, pitten en zaden. Lekker is bijvoorbeeld een witlofsalade (bijgerecht voor 4 personen) van 3 struikjes fijngesneden witlof, met 2 sinaasappels in stukjes, 30 g hazelnoten, 20 g zonnebloempitjes en 4 eetlepels yoghurtdressing.
Stamppot op woensdag: vandaag een vegetarische stamppot voor 2 personen van 500 g aardappelen die je met melk en peper tot puree stampt, 400 g schoongemaakte en gekookte spruitjes, 100 g geraspte oude kaas en 50 g cashewnoten. Noten geven een (vegetarische) smeuïge stamppot wat meer bite!
Pasta op donderdag: ook zo dol op pasta pesto? Je kunt pesto ook maken van andere kruiden, noten en zaden, bijvoorbeeld Hollandse pesto van oude kaas, hazelnoten en peterselie.
Tussendoortje op vrijdag: snijd 1 appel in schijfjes en bak de schijfjes in een beetje vloeibare margarine. Bestrooi de schijfjes met kaneel en eet ze met 125 gram magere kwark en 1 eetlepel gehakte hazelnoten
Luxe groenten op zaterdag: groenten gegrild in de oven of op de barbecue? Maak ze extra lekker met een pistachesalsa. Hak hiervoor gepelde en gezouten pistachenoten in een blender en schenk er neutrale olie bij tot je een dikke saus hebt. Vooral lekker bij geroosterde paprika, courgette en ui!
Notenreep tussendoor op zondag: een handje noten is altijd lekker tussendoor. Maar net zo makkelijk maak je er een reep van. Hak hiervoor 175 gram (ongezouten) amandelen in een blender klein. Voeg 250 gram gedroogde pruimen, vijgen of abrikozen toe en zet de blender nog even aan totdat alles goed gemengd is. Bedek de bodem van een lage vorm met een stukje bakpapier. Schep het noten-vruchtenmengsel in de vorm en druk het aan met de achterkant van een vochtige lepel. Plaats de vorm 2 uur in de vriezer en snij daarna in repen. Bewaar in de koelkast.(bron: Christel Vondermans; Foodnoot)

Omdat Nederlanders bijkbaar nog een beetje aan noten moeten wennen, de helft eet weinig tot geen noten, mogen ze van mij best wat meer in het zonnetje gezet worden.