Tussendoortjes

Heb je eigenlijk wel tussendoortjes nodig? En wat kun je dan het best nemen? 

Je kent het wel, rond een uur of vier begint je maag te knorren. Je lunch is al weer even geleden en het duurt nog even voor je aan de avondmaaltijd kunt beginnen. De neiging is groot om snel een zoete hap naar binnen te werken, je lichaam vraagt immers om wat snelle energie. Maar toch heb je dat tussendoortje meestal niet echt nodig. (Overgenomen van Puurgezond.nl )

Tussendoortjes

Niet ieder lichaam is hetzelfde. Sommige mensen kunnen prima toe met drie maaltijden per dag. Anderen hebben behoefte aan wat extra voeding tussen de maaltijd door. Soms omdat je lichaam nu eenmaal gewend is aan een hapje tussen de maaltijden door. Of als je erg actief bent kun je hierdoor meer behoefte hebben aan meer energie. Maar merk je dat je gewicht geleidelijk toeneemt? Minderen met tussendoortjes is dan een belangrijke eerste stap. Kijk eens hoe dat bevalt.

Verzadiging

Je lichaam heeft behoefte aan verzadigende maaltijden. Door tijdens je ontbijt, lunch en avondeten genoeg vezel en eiwitten te nemen, heb je langer een vol gevoel. Probeer daarom altijd wat groente, fruit en een bron van eiwitten in je maaltijden te verwerken, hierdoor kom je minder snel in de verleiding om een tussendoortje te nemen.

Tips  

  1. Hou je hoofd bij de les en eet je maaltijden nooit achter een laptop of terwijl je ergens anders mee    bezig bent. Doordat al je zintuigen bezig zijn met het eten, merkt je lichaam dat het gevoed wordt en heb je later minder “trek” in meer eten ofwel een tussendoortje. 
  2. Zoete trek? Neem een stuk fruit als tussendoortje. Kies liefst iets dat in het seizoen is. Neem bijvoorbeeld een schaaltje bosbessen, een sinaasappel of een kiwi. 
  3. Zou je eigenlijk wel wat meer groenten willen eten? Kies dan voor wat rauwkost als tussendoortjes, met of zonder heerlijke dip. Snoepworteltjes, komkommerschijfjes, radijsjes, tomaatjes en bleekselderij zijn stuk voor stuk goede opties. Zin in iets warms? Ga dan voor een heerlijke groentesoep.
  4. Het tussendoortje is ook een perfecte gelegenheid om van je dagelijkse portie noten te genieten. Zo ben je met één handje ongezouten noten meteen voor de hele dag gesteld. Of maak een keer deze dadel-notenballetjes.
  5. Een goed en vullend tussendoortje is zuivel. Dit bevat veel eiwitten en houdt zo tot de volgende maaltijd het hongergevoel weg. Neem bijvoorbeeld een schaaltje yoghurt of kwark. 
  6. Een minder eetbaar, maar enorm gezond tussendoortje: beweging. Krijg je trek? Strek even de benen en maak een wandeling in de buitenlucht. Heb je daarna nog steeds honger? Neem dan een voedzaam tussendoortje!