Verborgen dikmakers

Als je te zwaar bent geworden en je wilt daar graag iets aan veranderen begin je meestal met het volgen van een dieet en misschien ga je ook wel meer bewegen. Los van het feit dat een dieet slechts tijdelijk zal helpen (het is beter om een gezond eetpatroon te ontwikkelen) zijn dat wel de meest voor de hand liggende oplossingen om je probleem aan te pakken. Toch is dat niet het hele verhaal en kunnen er factoren zijn die ervoor zorgen dat het bij jou niet zo gaat als je gehoopt had. Of die het je extra moeilijk maken om het vol te houden.

Uit een interessant college van internist-endocrinoloog Liesbeth van Rossem over verborgen dikmakers blijkt dat bijvoorbeeld stress (verhoogd hormoon cortisol in je bloed) zorgt voor mDSC_5892eer trek in hoogcalorisch voedsel (vooral calorieën en weinig voedingsstoffen) en toename van buikvet. Dat hoogcalorische voedsel zorgt vervolgens weer voor een verhoging van je cortisolspiegel en daarmee is de negatieve cirkel rond.Het heeft dus zin om naast het aanpakken van je eet- en beweegpatroon ook eens te kijken naar je stressniveau. Slaap je slecht of te kort of vind je het lastig om te ontspannen, probeer te ontdekken waar dat aan ligt en wat voor jou werkt om je stressniveau te verlagen.

Om te beginnen kun je deze oefening doen en zo vaak herhalen als je wilt: Ga rechtop zitten met beide voeten op de grond. Haal drie keer rustig maar diep adem en adem ook bewust uit. Je zult merken dat je rustiger wordt als je je concentreert op je ademhaling.

Je kunt deze oefening natuurlijk ook staand doen in de rij voor de kassa of waar je ook maar merkt dat je onrustig bent.